Servicekosten

Naast de maandelijkse netto huur betaalt bijna iedere bewoner een bedrag aan servicekosten. Servicekosten betaalt u voor extra diensten. Denk hierbij aan schoonmaak, onderhoud van de tuinen en de glasverzekering. De hoogte van de servicekosten verschilt per woning. In een flat betaalt u bijvoorbeeld meer dan in een eengezinswoning. Het bedrag dat u betaalt is een voorschot. Aan het einde van het jaar kijken wij hoeveel geld u terugkrijgt of moet bijbetalen.

Veel gevraagd over Servicekosten

Waar kan ik zien voor welke servicekosten ik betaal?

Algemeen

Dat staat in de huurovereenkomst en in Mijn Woonin. Klik in uw Mijn Woonin-account op 'Contracten' en dan op 'Huurspecificatie'. Daar staat precies waar u voor betaalt.

Wat zijn voorbeelden van servicekosten?

Algemeen

De meest voorkomende servicekosten zijn:

  • gemeenschappelijk elektraverbruik
  • schoonmaak algemene ruimten
  • onderhoud van de tuinen
  • huismeester

Op de website van de Huurcommissie leest u wat er onder de verschillende servicekosten valt.

Welke servicekosten worden afgerekend en welke niet?

Algemeen

U ontvangt elk jaar een afrekening van uw servicekosten. Niet alle servicekosten die u betaalt rekenen wij af.

Niet afrekenbare servicekosten
U betaalt een vast bedrag per maand. Deze kosten worden niet aan het einde van de jaarlijkse periode verrekend. U hoeft over deze kosten niet bij te betalen en u krijgt van deze kosten ook niets terug. Voorbeelden van niet-afrekenbare servicekosten zijn:

  • onderhoudsabonnement
  • huur van een boiler of geiser
  • glasverzekering

Wel afrekenbare servicekosten
U betaalt een vast voorschotbedrag per maand. De kosten worden wél aan het einde van de jaarlijkse periode verrekend. Aan het eind van het jaar weten we of er meer of minder kosten zijn gemaakt dan dat u maandelijks aan ons betaald hebt. Zijn er meer kosten gemaakt? Dan moet u bijbetalen. Zijn er minder kosten gemaakt dan u maandelijks aan ons betaald hebt? Dan krijgt u geld terug. Voorbeelden van afrekenbare servicekosten zijn:

  • gemeenschappelijk elektraverbruik
  • schoonmaak algemene ruimte
  • onderhoud tuinen
  • huismeesterkosten

Hieronder vindt u een overzicht van servicekosten die u misschien aan ons betaalt.

Hoe verdelen jullie de servicekosten in mijn woongebouw?

Algemeen

Wij verdelen de servicekosten volgens het beleid van de Huurcommissie. U vindt meer informatie op de website van de Huurcommissie.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?

Algemeen

Ieder jaar, na de afrekening servicekosten. Wij berekenen dan of u geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Wij bepalen dan ook het nieuwe voorschotbedrag. U krijgt daarover een brief van ons.

Waarom betaal ik mee aan gemeenschappelijke elektra?

Algemeen

Iedere huurder betaalt mee aan de stroomkosten van alle gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen. Bijvoorbeeld de lift, de deurbellen en de lichten in het trappenhuis of op de galerij. Ook mechanische ventilatie, warmtepomp of een hydrofoor kunnen hieronder vallen.

Het kan zijn dat huurders op de begane grond minder betalen, omdat zij bijvoorbeeld geen gebruik maken van de lift.

Ik betaal zelf een energieleverancier. Waarom betaal ik dan ook voor stroomverbruik in mijn huur?

Algemeen

U betaalt voor het stroomverbruik in de algemene ruimtes. Bijvoorbeeld voor het licht in de portiek, galerij, berging en achterpad. En voor de stroom van de liften. U betaalt alleen voor de kosten van ruimtes waar u gebruik van kunt maken. Heeft u bijvoorbeeld geen berging? Dan betaalt u hier ook geen stroom voor. Of u betaalt geen stroom voor de lift als u op de begane grond woont.

Bij ons woongebouw zit geen tuin. Waarom betaal ik toch voor 'onderhoud tuinen' met de servicekosten?

Algemeen

Deze kosten zijn voor al het onderhoud van het groen en grijs bij uw woongebouw. Daarbij hoort ook het onderhoud van bestrating of van het gemeenschappelijk groen. Alle huurders van het complex betalen hieraan mee. U kunt deze service niet opzeggen.

Deze kosten zijn niet voor het onderhoud van uw eigen tuin. Die onderhoudt u zelf.

Waarom moet ik betalen voor het opladen van mijn scootmobiel of elektrische fiets?

Algemeen

U betaalt voor het stroomgebruik voor het opladen van uw scootmobiel of fiets in een algemene ruimte. In uw huurcontract ziet u welk bedrag u voor het opladen betaalt. Dit bedrag trekken wij af van de totale kosten van het stroomgebruik in de algemene ruimte. Zo hoeft niet iedere huurder in uw woongebouw te betalen voor de oplaadkosten van uw scootmobiel of fiets.

Betaal ik gemeentelijke heffingen aan jullie of aan de gemeente?

Algemeen

Dat ligt eraan wat voor woning u van ons huurt. Woont u in een zelfstandige woning (met een eigen voordeur)? Dan betaalt u gemeentelijke heffingen aan de gemeente. Woont u in een kamer? Dan betaalt u een voorschot in uw huur voor de gemeentelijke heffingen.

Ik heb niet het hele jaar in mijn woning gewoond. Moet ik voor een heel jaar servicekosten betalen?

Algemeen

Nee, u betaalt alleen voor de periode waarin u de woning huurde. Stopt uw huurovereenkomst? Dan hoeft u dus niet meer te betalen. Op uw jaarlijkse afrekening ziet u de periode waarvoor u betaalt. U krijgt de afrekening in het volgende kalenderjaar.

Wie betaalt de servicekosten voor leegstaande woningen?

Algemeen

Wij betalen de servicekosten van leegstaande woningen.

Waarom betaal ik voor schoonmaak centrale ruimten in de servicekosten?

Algemeen

U betaalt mee aan de schoonmaakkosten voor de algemene ruimtes. Dit zijn kosten voor het schoonmaken van het portiek, het trappenhuis en de galerij van uw woongebouw.

Waarom betaal ik voor glasbewassing in de servicekosten?

Algemeen

De ramen van uw woongebouw worden één of meerdere keren per jaar gewassen. U betaalt samen met de andere huurders mee aan de kosten voor de glasbewassing. Uw buurtbeheerder weet wanneer en hoe vaak de ramen worden gewassen.