Verwarming

Heeft u centrale verwarming? Dan is het belangrijk dat u zelf ook weet hoe u de ketel goed gebruikt. Zo is het belangrijk dat de waterdruk altijd hoger is dan 2 bar en dat u de radiatoren af en toe ontlucht. Voor het onderhoud aan uw verwarmingsketel komt een bedrijf 1 keer per jaar of 1 keer in de 2 jaar bij u langs.

Direct regelen

Veel gevraagd over Verwarming

Mijn verwarming doet het niet. Wat kan ik doen?

Algemeen

Werkt uw verwarming niet of niet goed?
Bel dan met het onderhoudsbedrijf van uw verwarming. Het is belangrijk dat u thuis bent als u het onderhoudsbedrijf belt. Het onderhoudsbedrijf vraagt u namelijk naar specifieke gegevens die op de ketel staan vermeld. U vindt de contactgegevens op uw meterkastkaart. Kunt u de contactgegevens niet vinden? Neem dan contact met ons op.

Is er bij u onlangs een slimme meter geplaatst door Stedin?
Een veel voorkomende oorzaak van een storing in uw cv-ketel, geiser of boiler is het plaatsen van een slimme meter. Stedin plaatst deze slimme meters, omdat oude meters aan vervanging toe zijn of niet meer aan de eisen voor de toekomst voldoen. Neem in dat geval contact op met Stedin via telefoonnummer 088 - 896 39 63.

Heeft u stadsverwarming? Dan plaatst Eneco deze slimme meters. Neem in dat geval van storing of onderhoud contact op met de klantenservice van Eneco.

Is er geen nieuwe meter geplaatst en is uw warmteinstallatie van Woonin?
Dan kunt u hier uw reparatie melden.

Huurt u een boiler of geiser van een energieleverancier?
Neemt u dan contact op met de energieleverancier.

Ik heb stadsverwarming of blokverwarming. Wanneer gaat de verwarming aan?

Algemeen

Als u stads- of blokverwarming heeft dan gaat de verwarming overdag pas aan als de buitentemperatuur ongeveer 15 graden Celsius of lager is. Dit is centraal geregeld voor uw woongebouw door Eneco. Voor deze temperatuur afstelling is gekozen om de stookkosten betaalbaar te houden voor iedere huurder. In de eerste twee weken van het stookseizoen (vanaf half oktober) kunt u het in huis koud vinden, omdat de verwarming dan nog opstart.

Wanneer wordt mijn cv-ketel vervangen?

Algemeen

Een cv-ketel wordt vervangen als deze ongeveer 20 jaar oud is.

Denkt u dat uw cv-ketel aan vervanging toe is? Bel dan met met uw cv-installateur.
Zij kunnen de status van uw cv-ketel beoordelen op reparatie of vervanging.

Weet u niet wie uw cv-installateur is? Neem dan contact met ons op.
Als het advies vervanging is, wordt dit aan Woonin doorgegeven. Aansluitend zal Woonin het advies van (tussentijdse) vervanging beoordelen.

Mijn radiator is stuk. Kan ik een nieuwe krijgen?

Algemeen

Dat ligt eraan wat er aan de radiator stuk is. Wanneer uw radiator lekt, kan het zijn dat u in aanmerking komt voor een nieuwe radiator.

  • Lekt uw radiator en woont u korter dan een maand in uw woning? Neem dan contact op met uw verhuurmakelaar.
  • Lekt uw radiator en woont u langer dan een maand in de woning? Dan kunt u contact opnemen met uw cv-installateur. U vindt de contactgegevens van uw leverancier op uw cv-ketel of meterkast.
    Weet u niet wie de leverancier is? Neem dan contact met ons op. De leverancier bekijkt de radiator en laat weten of de radiator vervangen moet worden. Woonin zal dan een nieuwe radiator bestellen.
  • Heeft uw radiator roestplekken? Dan vervangen we uw radiator niet. U kunt de radiator zelf schuren en lakken met radiatorlak.

Mijn verwarmingsketel werkt niet goed. Wat kan ik zelf doen om dit te herstellen?

Algemeen

Controleer eerst of de waterdruk van uw verwarmingsketel goed is. De waterdruk moet tussen 1-2 bar zijn. Is de druk hoog genoeg? Bel dan met het onderhoudsbedrijf. De contactgegevens vindt u op uw meterkastkaart. Is de waterdruk lager? Vul dan uw ketel bij. Bent u lid van het onderhoudsabonnement? Dan kunt u voor het bijvullen van de ketel een reparatie melden.

Let er ook op of het centrale verwarmingssysteem goed is ontlucht. Hoort u een rammelend geluid of het geluid van stromend water uit uw radiatoren komen? Ontlucht dan het systeem. Gebruik hiervoor een ontluchtingssleutel. Deze zit bij de vulslangset van uw verwarmingsketel of kunt u kopen bij de bouwmarkt in uw buurt.

Bent u geen lid van het onderhoudsabonnement? Dan kunt u hier het onderhoudsabonnement aanvragen.
In het OnderhoudsABC vindt u welk onderhoud wij dan voor u uitvoeren.

Hoe vaak controleren jullie mijn verwarmingsketel?

Algemeen

Het onderhoud aan verwarmingsketels doen wij niet zelf. Een bedrijf doet dit voor ons. Uw ketel wordt minimaal 1 keer in de 2 jaar gecontroleerd. Ook wordt er dan onderhoud uitgevoerd om te voorkomen dat uw ketel stuk gaat. Het onderhoud wordt uitgevoerd volgens de regels van de overheid en de richtlijnen van de fabrikant. Tussentijdse storingen aan de verwarmingsketel wordt door hetzelfde bedrijf uitgevoerd.

Hoe vul ik mijn verwarmingsketel bij?

Algemeen

Bekijk hier de handige instructievideo over het bijvullen van uw CV.

Video bijvullen cv-ketel

U hebt nodig:
Een vulslang, een ontluchtingssleuteltje en een doek of dweil.

Het gaat zo:

  • Haal de stekker van uw cv-ketel uit het stopcontact.
  • Sluit de vulslang aan op een koudwaterkraan.
  • Laat de slang vol lopen met water zodat er geen lucht meer inzit. Hou eventueel uw vinger op de slang.
  • Draai de dop van de vullingaftapkraan.
  • Sluit het andere uiteinde aan op het vulpunt bij de verwarmingsketel. Draai het goed vast.
  • Doe de koudwaterkraan (en het vulpunt van de verwarmingsketel) open.
  • Kijk op het schermpje van de verwarmingsketel. Vul de verwarmingsketel bij tot 2 bar.
  • Sluit het vulpunt van de verwamingsketel en doe de waterkraan dicht.
  • U kunt de vulslang nu weer ontkoppelen.
  • Steek de stekker weer in het stopcontact.
  • Zet de verwarmingsketel weer aan.

Hoe ontlucht ik mijn radiatoren?

Algemeen

Dat gaat zo:

  • Zet de thermostaat op de temperatuur die u wilt.
  • Draai alle radiatoren open door de knoppen linksom te draaien. Doe dit minimaal 10 minuten.
  • Draai daarna alle radiatoren rechtsom dicht.
  • Begin nu met ontluchten. Start met de radiatoren beneden. Ga daarna boven ontluchten.
  • Draai met het ontluchtingssleuteltje het ontluchtingsventiel op de radiator open (linksom). Er komt nu lucht uit.
  • Komt er alleen nog water uit? Draai dan het ontluchtingsventiel weer dicht en draai de radiatorkraan weer open (linksom).
  • Herhaal dit bij alle radiatoren.

Wat kan ik doen als de meter op mijn radiator het niet doet?

Algemeen

U kunt contact opnemen met Ista Nederland BV via 010 - 245 57 00.

Mijn radiatoren zijn vies. Kunnen deze schoongemaakt worden?

Algemeen

Heeft u al geprobeerd de radiatoren schoon te maken met een radiatorborstel? U vindt deze bij een bouwmarkt. Hier kunt u radiatoren goed mee schoonmaken. Het schoonmaken van de radiatoren in uw woning wordt niet door ons gedaan.

Ik heb een brief gekregen van Eneco over Slimme Warmte. Wat is dat?

Algemeen

Woont u in de regio Utrecht en heeft u stadsverwarming? Dan kunt u een brief van Eneco krijgen over Slimme Warmte. In deze brief staat dat uw woning geschikt is voor een gratis aanpassing van uw warmte-installatie.

Slimme Warmte van Eneco houdt in dat:

  • Uw thermostaat gratis vervangen wordt voor een slimme thermostaat van Toon of Honeywell.
  • U per dag inzicht kunt krijgen in uw warmteverbruik. U kunt beter opletten op uw verbruik.
  • U geld kunt besparen als u op uw energieverbruik let.

U kunt als huurder vrijwillig meedoen met dit aanbod van Eneco. U gaat dan een contract aan met Eneco. Uw warmtecontract wordt dan aangepast met extra voorwaarden. Meer informatie vindt u op de website van Eneco.