Huurachterstand

Betaalt u de huur te laat? Dan heeft u een huurachterstand. Dat is erg vervelend en kan snel oplopen tot een grote schuld. Wij adviseren u daarom altijd op tijd te betalen. Lukt u dat toch niet? Neem dan gerust contact met ons op. Wij geven u graag advies over de mogelijkheden om uw problemen aan te pakken.

Veel gevraagd over Huurachterstand

Ik wil graag weten of er huur openstaat voor mijn adres. Hoe kom ik hier achter?

Algemeen

U kunt op 2 manieren nagaan of er nog een huurbedrag openstaat op uw adres.

  • U kunt inloggen op Mijn Woonin. Hier ziet u uw openstaande saldo.
    Ook kunt u uw huurbedrag betalen via iDeal.
  • U kunt contact opnemen met de afdeling Incasso via 088 98 90 340.

Ik wil graag hulp bij geldzaken. Wie kan mij helpen?

Algemeen

Wij werken samen met Geldfit. Op de website van Geldfit kunt u gratis hulp krijgen als u zich zorgen maakt over geld.

  • U kunt daar vragen stellen en informatie vinden over allerlei geldzaken.
  • U vindt er informatie over besparen op uw uitgaven, het aflossen van schulden en het aanvragen van toeslagen.
  • U kunt gratis en anoniem bellen met een Gelfdit-coach op 0800-8115.

Wilt u hulp uit uw buurt?
U bekijkt met het buurtteam hoeveel geld u krijgt en hoeveel geld u uitgeeft. Het buurtteam bekijkt of u vrijstellingen of toeslagen kunt krijgen. U krijgt hierover advies. En u leert hoe u zelf een schuldregeling kunt afspreken. Tot slot bekijken jullie hoe u genoeg geld overhoudt voor de huur. Bekijk hieronder in het stappenplan welke organisatie u verder kan helpen.

Ik heb een flinke huurschuld opgebouwd en kan de huur niet meer betalen. Waar kan ik terecht?

Algemeen

Is uw huurschuld hoger dan € 850,-? 
Vraag zo snel mogelijk hulp. Er zijn genoeg mensen die voor u klaarstaan. Zo voorkomt u dat uw schulden nog verder oplopen.

Neem altijd contact met ons op
U kunt met uw vragen terecht bij onze huurincasso afdeling via emailadres: incasso@woonin.nl of via 088 98 90 340.

  • Woont u in Utrecht? Neem dan ook contact op met het Buurtteam. Kijkt u op de website van Buurtteams Utrecht voor de contactgegevens.
  • Woont u in Nieuwegein? Neem dan ook contact op met Schuldhulpverlening. Het telefoonnummer is 030 - 70 22 300.
  • Woont u in Houten? Via de gemeente Houten kunt gebruik maken van een Schuldhulpmaatje. Dit is een vrijwilliger die kosteloos bij u langskomt om u te helpen met uw administratie. U kunt u aanmelden via de website van Schuldhulpmaatje.
  • Woont u in Wijk bij Duurstede? Stichting Binding kan u verder helpen. Kijk op de website van Stichting Binding voor meer informatie.

Is uw huurschuld lager dan € 850,-? 
U kunt een betalingsregeling met ons afsluiten. U leest op deze pagina meer informatie over een betalingsregeling

Mijn partner vertrekt en ik wil hoofdhuurder worden. Er is een huurachterstand. Wat nu?

Algemeen

U bent samen verantwoordelijk voor de huurbetaling en dus ook voor de achterstand. U kunt uw scheiding aan ons doorgeven. Maar u blijft beiden verantwoordelijk voor de huurachterstand tot de einddatum van de opzegging. De huurachterstand moet u tot dat moment betalen.

U kunt hier een scheiding of einde samenwonen doorgeven.

Ik krijg een betaallink van jullie om mijn huur te betalen. Klopt dit?

Algemeen

Als u uw huur niet of te laat heeft overgemaakt, dan kunt u een herinnering met betaallink van ons ontvangen. Dit kan via een SMS-bericht, brief, e-mail of automatisch ingesproken telefoontje van een belrobot. U kunt uw huur op deze manier eenvoudig overmaken, waardoor u geen huurachterstand krijgt.

Waarom werken jullie met betaallinks voor huurachterstand?
We doen dit, omdat dit snel en overzichtelijk is voor u als huurder. Ook was er veel vraag van huurders om deze betaaloptie vroegen.  

Ook kunnen we op deze manier direct zien of een betaling is gedaan. Hiermee voorkomen we overbodige betaalherinneringen voor huurders.

Ik word gebeld door een belcomputer over het betalen van mijn huur. Klopt dit?

Algemeen

Ja dat klopt. Als u uw huur niet of te laat heeft overgemaakt, kunt u gebeld worden door een belrobot. Deze robot heeft een mannenstem. De belrobot geeft u de optie om een betaallink te ontvangen per e-mail of per SMS-bericht of teruggebeld te worden door een medewerker van Woonin.

Waarom word ik gebeld door een belrobot en niet door een medewerker van Woonin?
We begrijpen dat u even moeten wennen aan een belrobot. We gebruiken deze belrobot, zodat onze medewerkers niet iedereen hoeven bellen met een huurachterstand. Dit scheelt tijd. Tijd die we gebruiken om meer persoonlijke aandacht te geven aan de mensen die onze hulp nodig hebben.

Ik ben bewindvoerder en ik krijg een betaallink klopt dit?

Algemeen

Ja dit kan kloppen. Als de huur van uw client niet op tijd of te laat is overgemaakt, kunt u een betaallink van ons ontvangen. In deze vraag leest u meer informatie over de betaallink.