Eenmalige huurverlaging in 2024

In 2024 hebben huurders met een laag inkomen recht op een eenmalige huurverlaging. Dit geldt in de volgende situatie:

  • U vraagt huurverlaging aan voor de woning waar u op 1 maart 2023 in woonde. Dit moet een zelfstandige sociale huurwoning van Woonin zijn. Bijvoorbeeld een appartement, eengezinswoning of portiekwoning.
  • Het huurcontract staat op uw naam. U bent hoofdhuurder.
  • Uw huur hoger is dan € 577,91. Het gaat om de netto huur. Dit is de huur zonder servicekosten.
  • U had in de afgelopen 6 maanden een laag (gezamenlijk) inkomen. Hoeveel dit inkomen mag zijn, hangt af van het aantal personen in uw huishouden en of u AOW krijgt.
  • U hebt in 2023 of 2024 nog niet eerder een eenmalige huurverlaging gehad vanwege laag inkomen.

Voldoet u aan alle voorwaarden? Dan kunt u huurverlaging aanvragen. U heeft hiervoor verschillende documenten nodig. Lees hieronder welke documenten dat voor uw situatie zijn.

Met een Mijn Woonin-account kunt u de aanvraag doen
Na goedkeuring van de aanvraag verlagen wij uw netto huur naar € 577,91.

Veel gevraagd over Eenmalige huurverlaging in 2024

Kan ik huurverlaging krijgen?

Algemeen

Dat hangt af van uw situatie. Lees hieronder het stappenplan om te kijken of u huurverlaging kunt aanvragen.

Ik krijg huurtoeslag. Moet ik iets doorgeven aan de Belastingdienst als mijn huur wordt verlaagd?

Algemeen

Ja, als de huurprijs wijzigt moet u dat doorgeven. Geef uw nieuwe huur online door aan de Belastingdienst via www.toeslagen.nl. U hebt hiervoor uw DigiD nodig. Lukt het online niet om dit te regelen? Bel dan naar de Belastingtelefoon via 0800 - 05 43 (gratis).

Welke documenten heb ik nodig voor mijn aanvraag huurverlaging?

Algemeen

U heeft loonstroken van de afgelopen 6 maanden en een verzekeringsbericht van Mijn UVW nodig. Hierin staan de loon- of uitkeringsgegevens van u en alle andere bewoners in uw huis van de laatste 6 maanden. Zo vraagt u een UWV Verzekeringsbericht op. Soms heeft u meer documenten nodig. Dat leest u in het stappenplan hieronder.

Woont u met meerdere personen van 18 jaar of ouder op uw adres?
Dan vraagt u het verzekeringsbericht van Mijn UWV van alle bewoners van 18 jaar of ouder op. Voor eigen kinderen of pleegkinderen tot 27 jaar hoeft dit niet. 

U heeft uw DigiD nodig. Houd uw DigiD bij de hand
Dan kunt u deze documenten opvragen bij Mijn UWV. 

Verzamel de documenten voordat u een aanvraag doet
U kunt uw aanvraag niet tussendoor opslaan en later verder gaan. Wanneer u de documenten van tevoren opvraagt, kunt u meteen huurverlaging aanvragen.

Wat is een huishoudinkomen en hoe bereken ik het?

Algemeen

Het huishoudinkomen is het totale inkomen van alle bewoners die nu op uw adres wonen. Dit is dus niet alleen het inkomen van de hoofdhuurder.

Waarvoor wilt u het huishoudinkomen weten?
Het verschilt per regeling hoe uw het huishoudinkomen berekent.

  • Bezwaar tegen de jaarlijkse huurverhoging
    Het inkomen (tot € 21.835) van eigen kinderen of pleegkinderen jonger dan 23 jaar telt niet mee in het huishoudinkomen.
  • Huurverlaging regeling in 2023
    Het bruto inkomen van eigen kinderen of pleegkinderen jonger dan 27 jaar telt niet mee in het huishoudinkomen.
  • Inkomen voor het toewijzen van een sociale huurwoningHet inkomen voor loonheffing (op de opgave staat dit als 'fiscaal loon', 'loonheffing loon' of 'loon voor loonbelasting'). Toeslagen zoals vakantietoeslag of een eindejaarsuitkering tellen ook mee met dit huishoudinkomen.

Zo vraagt u het huishoudinkomen op
Om te weten wat u huishoudinkomen is, kunt u een inkomensverklaring via de website van de Belastingdienst opvragen. Het is belangrijk dat u dit doet voor alle personen in uw huishouden met een inkomen. Vervolgens kunt u de inkomens bij elkaar optellen om het huishoudinkomen te berekenen.

Hoe het werkt

  • Log in op Mijn Belastingdienst.
  • Ga naar 'mijn gegevens' en klik op 'Inkomensverklaring en geregistreerd inkomen bekijken'.
  • Klik op Inkomensverklaring opvragen.

Ik heb huurverlaging aangevraagd. Wanneer gaat de huurverlaging in?

Algemeen

De huurverlaging gaat in op de eerste dag van de tweede maand nadat wij uw aanvraag hebben goedgekeurd. Hierover krijgt u van ons bericht.

Een voorbeeld:
Heeft u van ons op 23 juni 2024 bericht gekregen dat wij uw huur verlagen? Dan gaat de nieuwe huurprijs in op 1 augustus 2024. 

Kan ik bezwaar maken op grond van de regeling huurverlaging 2024?

Algemeen

U kunt een bezwaar indienen bij de Huurcommissie. Dit kunt u doen:

  • Binnen 6 weken na ontvangst van ons besluit over uw aanvraag huurverlaging.
  • Wanneer u binnen 9 weken na het versturen van een complete aanvraag huurverlaging, nog geen reactie van ons hebt ontvangen.
  • Wanneer u het niet eens bent met ons besluit over de huurverlaging.

Wanneer krijg ik antwoord op mijn aanvraag voor huurverlaging?

Algemeen

Na het versturen van een complete aanvraag krijgt u binnen 3 weken reactie
Mist er na het vertsturen van uw aanvraag nog een document? Dan krijgt u eerst bericht van ons om uw aanvraag compleet te maken. Is uw aanvraag compleet? Dan sturen wij u daarna binnen 3 weken een brief met onze beslissing. 

In de brief staat of wij uw aanvraag goedkeuren of afwijzen
Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan leest u in onze reactie ook de datum waarop de huurverlaging ingaat. Wanneer wij uw aanvraag goedkeuren, gaat de huurverlaging in op de eerste dag van de 2e maand.

Voorbeeld: U ontvangt de brief met de goedkeuring van uw aanvraag op 23 juni 2024. De nieuwe huurprijs gaat dan in op 1 augustus 2024.

Ik wil documenten voor mijn aanvraag voor huurverlaging opsturen. Hoe kan ik dat doen?

Algemeen

U krijgt een e-mail waarin wij u laten weten welke documenten wij nog van u nodig hebben. In de e-mail staat een link naar uw aanvraag in Mijn Woonin.

  • Klik op die link om de aanvraag in Mijn Woonin te bekijken.
  • In het overzicht van uw aanvraag ziet u een knop ''aanvullende gegevens opsturen''.
  • Via de knop kunt u documenten toevoegen en aan ons opsturen. 

Hier ziet u waar u de knop in uw aanvraag vindt.

Let op: u kunt documenten niet aan de balie inleveren of per e-mail opsturen. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.

Ik ben bewindvoerder van een huurder van jullie en wil huurverlaging aanvragen. Hoe doe ik dat?

Algemeen

U kunt het contactformulier op onze website invullen en uw huurverlagingsverzoek versturen.

  • Klik op 'Nee ik ben geen huurder van Woonin'.
  • Klik op 'Ik ben een bewindvoerder van een huurder'
  • Vul de postcode van de huurder in en log in.
  • U kunt nu klikken op 'Huurverlaging aanvragen'.
  • Vervolgens kunt u informatie geven en uw contactgegevens achterlaten.
  • U kunt het formulier nu versturen.

Heeft u het formulier verstuurd? Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.