Kan ik huurverlaging krijgen?
Algemeen
Dat hangt af van uw situatie. Lees hieronder het stappenplan om te kijken of u huurverlaging kunt aanvragen.
Onze balie aan de Kon. Wilhelminalaan in Utrecht sluit donderdag 5 december een uur eerder: om 16.00 uur. Op vrijdag bent u vanaf 9.00 uur weer van harte welkom.
Let op: Online uw huur betalen is tijdelijk niet mogelijk. U leest er hier meer over.
In 2024 hebben huurders met een laag inkomen recht op een eenmalige huurverlaging. Dit geldt in de volgende situatie:
Voldoet u aan alle voorwaarden? Dan kunt u huurverlaging aanvragen. U heeft hiervoor verschillende documenten nodig. Lees hieronder welke documenten dat voor uw situatie zijn.
Met een Mijn Woonin-account kunt u de aanvraag doen
Na goedkeuring van de aanvraag verlagen wij uw netto huur naar € 577,91.
Dat hangt af van uw situatie. Lees hieronder het stappenplan om te kijken of u huurverlaging kunt aanvragen.
Ja, als de huurprijs wijzigt moet u dat doorgeven. Geef uw nieuwe huur online door op de website van de Belastingdienst. U hebt hiervoor uw DigiD nodig. Lukt het online niet om dit te regelen? Bel dan naar de Belastingtelefoon via 0800 - 05 43 (gratis).
U heeft loonstroken van de afgelopen 6 maanden en een verzekeringsbericht van Mijn UVW nodig. Hierin staan de loon- of uitkeringsgegevens van u en alle andere bewoners in uw huis van de laatste 6 maanden. Zo vraagt u een UWV Verzekeringsbericht op. Soms heeft u meer documenten nodig. Dat leest u in het stappenplan hieronder.
Woont u met meerdere personen van 18 jaar of ouder op uw adres?
Dan vraagt u het verzekeringsbericht van Mijn UWV van alle bewoners van 18 jaar of ouder op. Voor eigen kinderen of pleegkinderen tot 27 jaar hoeft dit niet.
U heeft uw DigiD nodig. Houd uw DigiD bij de hand
Dan kunt u deze documenten opvragen bij Mijn UWV.
Verzamel de documenten voordat u een aanvraag doet
U kunt uw aanvraag niet tussendoor opslaan en later verder gaan. Wanneer u de documenten van tevoren opvraagt, kunt u meteen huurverlaging aanvragen.
Het huishoudinkomen is het totale inkomen van alle bewoners die nu op uw adres wonen. Dit is dus niet alleen het inkomen van de hoofdhuurder.
Waarvoor wilt u het huishoudinkomen weten?
Het verschilt per regeling hoe uw het huishoudinkomen berekent.
Zo vraagt u het huishoudinkomen op
Om te weten wat u huishoudinkomen is, kunt u een inkomensverklaring via de website van de Belastingdienst opvragen. Het is belangrijk dat u dit doet voor alle personen in uw huishouden met een inkomen. Vervolgens kunt u de inkomens bij elkaar optellen om het huishoudinkomen te berekenen.
Hoe het werkt
De huurverlaging gaat in op de eerste dag van de tweede maand nadat wij uw aanvraag hebben goedgekeurd. Hierover krijgt u van ons bericht.
Een voorbeeld:
Heeft u van ons op 23 juni 2024 bericht gekregen dat wij uw huur verlagen? Dan gaat de nieuwe huurprijs in op 1 augustus 2024.
U kunt een bezwaar indienen bij de Huurcommissie. Dit kunt u doen:
Na het versturen van een complete aanvraag krijgt u binnen 3 weken reactie
Mist er na het vertsturen van uw aanvraag nog een document? Dan krijgt u eerst bericht van ons om uw aanvraag compleet te maken. Is uw aanvraag compleet? Dan sturen wij u daarna binnen 3 weken een brief met onze beslissing.
In de brief staat of wij uw aanvraag goedkeuren of afwijzen
Is uw aanvraag goedgekeurd? Dan leest u in onze reactie ook de datum waarop de huurverlaging ingaat. Wanneer wij uw aanvraag goedkeuren, gaat de huurverlaging in op de eerste dag van de 2e maand.
Voorbeeld: U ontvangt de brief met de goedkeuring van uw aanvraag op 23 juni 2024. De nieuwe huurprijs gaat dan in op 1 augustus 2024.
U krijgt een e-mail waarin wij u laten weten welke documenten wij nog van u nodig hebben. In de e-mail staat een link naar uw aanvraag in Mijn Woonin.
Hier ziet u waar u de knop in uw aanvraag vindt.
Let op: u kunt documenten niet aan de balie inleveren of per e-mail opsturen. Heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.
U kunt het contactformulier op onze website invullen en uw huurverlagingsverzoek versturen.
Heeft u het formulier verstuurd? Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.